Здрастуйте, багато знають хто такі інженери ПМО, але мало хто працював на цій посаді. У линейщиков (майстрів і виконробів) ставлення до ПМО своєрідне по своєму досвіду скажу, що багато з них вважають ПТОшников мало розуміючих в будівництві і неробами.

Чому лайдаками? Коли виконроб приходить в штаб будівництва за кресленнями, журналами та іншою документацією для виробництва робіт, то постійно бачить ПТО сидять за комп’ютерами. Що вони роблять, чим займаються для багатьох линейщиков залишається загадкою, перша думка приходить, швидше за все сидять цілими днями в соцмережах. Робота виконроба у всіх на виду, як він керує бригадами, переживає за зриви термінів і всі бачать, як зростає об’єкт.

Протягом своєї трудової діяльності я другий раз працюю на посаді інженера ВТВ, свою першу роботу мало пам’ятаю, серйозно исполниловкой не займався, але в трудовій є запис. У цій статті я б хотів обговорити, що входить в обов’язки інженера ВТВ, поділюся своїм досвідом, про те, як вести исполниловку і в кінці статті надам одну цікаву книжку про ПТО.

Перед тим як написати статтю я почитав на сайтах з пошуку роботи, які вимоги висувають деякі роботодавці до інженерам ПТО. У мене склалося таке враження, що кандидати на цю посаду повинні пройти навчання не гірше ніж юристи, які вивчають всі закони нашої держави.

Наприклад, ось одна з вимог до кандидата, який я взяв на одному сайті з пошуку роботи:

«- Вміння управляти проектами: відмінне знання Microsoft Project (MSP)!!!

– Вміння читати креслення і вважати обсяги, просунутий користувач ПК зі знанням AutoCad.

– Складання і перевірка кошторису проекту

– Узгодження вартості матеріалів;

– Перевірка відповідності специфікації проекту

Знання:

– Законодавства та нормативно-правових актів, що регулюють діяльність будівельних організацій.

– Технологію та способи ведення будівельних робіт.

– Будівельні норми і правила»

Якби я знав всі технології будівництва, вмів працювати з кошторисами і знав би напам’ять всі закони і Бніп, то шукав роботу інженера ВТВ, а мінімум керівника проекту, максимум виконавчим директором, та взагалі пішов би від найманої роботи.

Скільки працюю на будівництві, ні разу не зустрічав на цій посаді таких універсалів, які крім ведення виконавчої документації займалися ще кошторисами. Знали б усі технології (загально лад, зварювання, вентиляція, електрика і т. д.) і могли б заперечити будь перевіряючому з держорганів на їх заявки про порушення на будівельного майданчика.

На великих будівельних об’єктах відділ ПТО складається не з однієї людини і навіть не з однієї посади. Відділ ПТО це начальник та інженери, які працюють з проектами, якщо організація будує не один об’єкт, а кілька, то і проектів відповідно кілька.

На промислових об’єктах крім отримання РД від замовника найчастіше треба отримувати та обладнання цим займається інженер МТЗ (матеріально-технічний відділ), який зазвичай так само ставитися до ПМО. В обов’язки інженера МТО входить забезпечення матеріалами будівельного майданчика і передачі ПТО сертифікатів та документів про якість будівельних конструкцій.

Кошторисами і їх закриттям займаються кошторисники, у багатьох будівельних організаціях вони не відносяться до ПМО. Але якщо ви працюєте на «Роснефти» і їм подібним підприємствам, то кошторисники без підписання інженерами ПТО виконавчої документації у замовника, у яких пороверены обсяги виконаних робіт, не зможуть підписати КС2, КС3.

Про цих професіях потім поговоримо, зазвичай на будівництві про інженера ПТО згадують, коли вже виконані якісь обсяги робіт та замовник вимагає виконавчу документацію, якої у підрядника немає.

Коли я потрапляю на подібні будівництва неважливо виконробом, начальником дільниці або як зараз інженером ПМО, то мені не зрозуміло, чому виконроби, які зобов’язані вести виконавчу документацію, крім будівництва нічого не робили і чому від них цього не вимагали.

Повернемося до другого абзацу статті багатьом линейщикам адже окрім будівництва ніколи займатися такими справами, як отриманням від замовника грошей за виконані роботи їм головне будувати. Я працював з такими виконробами, який не те, що автокад не знають, навіть у ворді акт набити не могли. Ставиш їм запитання, чому не робиш акти або не заповнюєш журнали, а вони у відповідь цим повинні займатися ПМО, у мене завдання поважней.

Так от будівництво йде, а исполниловки немає, в якийсь момент керівник проекту згадує про исполниловку, що вона не робиться і не підписується. Крім всього цього замовник вимагає Ппри, тих карти, а тут ще і перевірки від ГАСНа або Ростехнагляду. Тоді швидко починають шукати інженера ВТВ, який повинен все знати в будівництві, законодавстві і вирулити ситуацію на об’єкті.

В чому полягає робота ПТО? Якщо коротко, то отримання від замовника та передача будівельного майданчика робочої документації (РД) і складання виконавчої документації замовнику.

А якщо детально, то в обов’язки відділу ПТО входить така робота як комплектація дозвільної документації, формування організаційно-технологічної документації, ведення виконавчо-технічної документації, формування кошторисної та поточної документації.

Комплектація дозвільної документації

Перед тим як приступити до робіт на об’єкті в тих завдання або договорі прописуються, які у організації повинні бути документи, скільки повинно бути інженерно-технічного складу з якими допусками, які робочі (зварювальники, монтажники, електрики і т. д.) повинні виконувати даний вид робіт.

Інженер ПТО перед початком робіт зобов’язаний зібрати всю дозвільну документацію (СРО, НАКС, зараз без інженерів, зареєстрованих у Національному реєстрі фахівців, не здати исполниловку, копії кваліфікаційних посвідчень інженерно-технічних працівників і робітників, і т. д.), скласти в папку, зробити реєстр і показати замовнику.

Від замовника отримуємо накази на відповідальних осіб, РД (проекти, заповнений і прошитий загальний журнал робіт, акти дозволу на будівництво, акт передачі будівельного майданчика, акти передачі геодезичних позначок). На будівництво передаємо проект, який замовник повинен видати у двох примірниках, один залишається у ПМО. Акти прийому і передачі проектів складаємо в папку для формування виконавчої документації.

На багатьох промислових об’єктах перед початком робіт необхідно оформляти різні наряди (на вогневі роботи, земляні, висотні і т. д.) цим ПМО не займається. Оформленням та підписанням нарядів займаються виконроби або бригадири. Так само інструктажем робітників і заповнення журналу по техніці безпеки займається інженер по ТБ.

Журнал загальних робіт та спец журнали повинні заповнювати виконроби, але останнім часом цим займається ПТО. Працюючи виконробом на різних об’єктах, завжди заповнював його сам або щодня надавав інформацію про виконану роботу інженер ПТО. Буває так, що ведуть два журналу один чернетка, який веде виконроб або майстер на дільниці і чистовик, який листується в ПМО та надається при перевірці інспекторам.

Не раз потрапляв на такі об’єкти, де будівництво йшла кілька місяців, а журнал спільних робіт навіть не починали вести, доводилося все дати відновлювати. Зазвичай згадували про журналі загальних робіт на стадії виготовлення фундаментів. За паспортами якості бетонної суміші від бетонного заводу можна відновити хід будівництва будівництва та зробити відповідні записи в ЖОР.

Організаційно-технологічна документація

Багато керівників вважають, що сформований відділ ПТО, зобов’язаний розробляти Ппри до всіх проектів. Тут можна відповісти і так, і ні. Про ППР я писав в цій статті, коли проект не складний і на будмайданчику є, де розвернутися кранів, то ППР можна і самим зробити для пред’явлення його замовнику.

На промислових об’єктах, роботи проходить в обмежений умовах, де необхідно розрахувати, підібрати і розставити крани, розписати всю технологію монтажу КМ, трубопроводів або монтажу промислового устаткування, крім цього треба показати техніко-економічні показники, інженер ПТО якого взяли, щоб він займався виконавчої документацією це не зробить.

ППР з ПС (проект виробництва робіт підйомними спорудами, замість ППРк як раніше називали) може робити тільки фахівець, навчений в області промислової безпеки і знає ФНП «Правила безпеки ОПН, на яких використовуються ПС» (п. 160 ФНП на ПС слід, що ППР виконується на всі види робіт, у тому числі і на роботи, що виконуються ПС — все в одному).

Я вважаю, що після укладення договору керівнику проекту необхідно відразу наймати спеціалізовану організацію для розробки ППР. Щоб потім не виникало питань у тих же виконробів чи начальників дільниць, як і ким треба робити той чи інший вид робіт, а сам керівник розумів, яких фахівців і в якій кількості треба шукати і наймати на певному етапі будівництва і яку техніку (крани, автовишки, екскаватори) треба мати.

Ведення виконавчо-технічної документації

Формування і підписання актів прихованих робіт, відповідальних конструкцій, актів вхідного контролю, заповнення або відстеження за ведення журналів на будмайданчику, збір сертифікатів і паспортів на матеріали і вироби застосовуються в будівництві все це входить в обов’язки ПТО.

В принципі це не складно, коли є зворотний зв’язок із будмайданчиком і тобі щоденно надають інформацію про виконану роботу, то і акти робляться і підписуються відразу після виконання робіт.

А коли такої інформації немає, припустимо, начальник ділянки або виконроб вважає, що найголовніша робота у них, а інші повинні під них підлаштовуватися і в їх обов’язки не входить звітувати перед ПТОшниками про те, що вони роблять, тоді все погано.

Інженер ПТО, якщо не знаходить важелі тиску на таких розумників через вище керівництво (зазвичай змушують), доведеться самим ходити на будівництво і вести свою таблицю про хід виконання будівельних робіт.

Якщо виконроб забув або взагалі не знає, що треба робити бетонні кубики з кожної заливки бетонних конструкцій для перевірки міцності бетону чи треба викликати представників лабораторії для перевірки зварних швів після монтажу металоконструкцій, то треба сповіщати про це керівника проекту.

Якщо і ви пропустіть ці моменти, то потім будуть проблеми з підписанням актів відповідальних конструкцій або змусять, наприклад, довбати бетон, щоб перевірити в ньому замоналиченный зварний шов який-небудь металевої конструкції.

Якщо є геодезист з самого початку будівництва, то це велике полегшення для ПТО, так як всі виконавчі схеми до актів прихованих робіт повинен робити, підписувати у замовника він. Що робити, якщо немає геодезиста? То все, що можна накреслити без геодезичної зйомки креслимо самі, якщо потрібна зйомка, то звертаємося до геодезиста замовника і домовляємося.

Якщо ви зіткнулися з формуванням виконавчої документацією по електриці і не знаєте як її зробити, яку інструкцію слід вивчити читайте в цій статті.

Формування кошторисної документації

Як вище було сказано кошторисники це окремий відділ і працюють вони після підписання обсягів виконаних робіт інженерами ПТО. На багатьох об’єктах за домовленістю між керівниками організацій кошторисники підписують кски без виконавчої документації.

І виходить така картина, виконроб будує, кошторисники підписують рахунки за виконані роботи за домовленістю, а исполниловку ніхто не робить. Через якийсь час настає бардак не зрозуміло які обсяги замовник оплатив і не зрозуміло, які обсяги зробив прораб на будівництві.

Наприклад, на «Роснєфті» (атомних електростанціях і інших подібних організаціях) до 20 числа кожного місяця інженери ПМО, будівельної організації, повинні підписати виконавчу документацію по виконаних робіт за минулий місяць, щоб кошторисники на підставі їх исполниловки підписали до 25 числа кски і організація отримала б гроші.

Поточна документація

В ідеалі інженер ПТО повинен знати весь проект, володіти інформацією про хід будівництва і здачі виконаних робіт, щоб в будь-який момент міг відповісти на якій стадії будівництва перебувати проект, що здали, а що не можемо здати і з яких причин.

Щоб не заплутатися в цій паперовій тяганині необхідно заводити папки під листування з підрядниками, замовниками, мати завжди під рукою ТЗ (технічне завдання), під кожен проект завести папки для актів, вести реєстр виконавчої документації. В електронному вигляді, щодня заповнювати таблиці про виконаних роботах, чим більше таблиць, тим краще.

Намагайтеся кожен акт підписаний замовником зберігати, так як зазвичай до початку будівництва все йде гладко і замовник легко підписує акти, але і багато чого просить зробити без підписання актів з допработам, а коли починаються проблеми з фінансуванням або банкрутством підрядника, замовник забуває про те, що обіцяв і тоді здіймається вся переписка і акти.

Хочете автоматизувати заповнення виконавчої документації і не думати які акти слід заповнювати, якщо так, то читайте в цій статті.

І насамкінець до створення блогу виконроба мені попалася в інтернеті книжка «Посібник інженер ПТО з виконавчої документації (Посібник молодий канцелярського щура на об’єкті версія 6.0)» в ній дуже багато корисної інформації для птошников. Хто автор-не знаю, але думаю якщо б він вів блог і писав про своєї трудової діяльності, то користувався б великою популярністю.

У посібник автор розповідає хто такі ПТОшники і як вони з’явилися на будівництві, які стосунки мають бути між линейщиками та інженерами ПМО, як повинна здаватися исполниловка і багато іншого .

На закінчення відеоролик про сміється італійця, озвучка про роботу ПМО на півночі.

Буду радий вашим коментарям та доповнень до статті інженер пто.

З повагою Олег Клышко