Доброго дня, шановний читач блогу, автор даної статті Сергій Рудаков, постійні читачі блогу з ним вже знайомі по статті «Нова робота, нові знайомства». Сергій фахівець з планування бізнесу і свій досвід хоче впровадити у будівництві великих об’єктів.

Дана стаття є його комерційною пропозицією для великих будівельних компаній, якщо ви зацікавлені в організації системи управління проектами, то пишіть мені через форму зворотного зв’язку ваші пропозиції я йому передам.

Система управління проектами (СУП)

Однією з ключових проблем сьогодення для більшості будівельних компаній є відсутність організаційно-технічних правил і стандартів виробництва робіт.

Керівництво роботами за принципом «вирішення проблем по мірі їх надходження» завжди призводить до різного роду упущень, пов’язаних зі слабкою координацією різного роду завдань, відсутністю спільного бачення на кінцевий результат у цілому.

В кінцевому підсумку коригування за упущень вимагають додаткових ресурсів (фінансових, трудових, матеріальних) і часу на усунення невідповідностей.

Компанії, що прагнуть до розгортання у своїй діяльності принципів і методів системи управління проектами (СУП) стикаються з трьома ключовими проблемами:

  • Слабка підготовка вузьких фахівців, які повинні грати ключові ролі в плануванні та контролінгу своїх предметних областей.
  • Необхідність у створенні координаційного центру, функції якого будуть завдання по систематизації та консолідації планів проектів, методологічного і методичного супроводу, підтримки засобів забезпечення.
  • Дорожнеча професійних програмно-технічних засобів підтримки СУП.
  • Для виходу з ситуації, що склалася в умовах обмеженості вільних фінансових ресурсів необхідно поетапно розвести організаційні та технічні завдання по створенню СУП.

    ПРОПОНУЮ:

    1 ЕТАП. Підвищення рівня ключових компетенцій фахівців. Головна мета етапу полягає у досягненні єдиного розуміння питань короткострокового і середньострокового планування робіт, процедур контролю та звітності. Етап реалізується з використанням безкоштовного настільного програмного забезпечення, аналога Microsoft Project.

    2 ЕТАП. Консолідація напрацьованих на першому етапі локальних планів в єдину структуру управління, адміністративний запуск процедур загального процесу управління змінами і контролю виконання. Етап також реалізується засобами безкоштовного серверного програмного забезпечення з багатокористувацьким доступом та адмініструванням. Головна мета етапу у формуванні корпоративних традицій і стандартів управління проектами.

    3 ЕТАП. Підбір професійного програмного забезпечення. Етап реалізується за наступною схемою:

    • Комплексна оцінка управлінських потреб з функціоналом програмного забезпечення. Вибір варіантів.
    • Оцінка заявленого в описах ПО функціоналу з дійсним на базі пробної версії, що запитується у розробників.
    • Придбання і розгортання. Коригування стандартів (при необхідності).

    Можливий варіант завершення робіт другим етапом. Більшість програмного забезпечення з вільною ліцензією поширюється з кодом, який можна модифікувати під свої потреби і цілком легально працювати. У цьому випадку третім етапом будуть завдання по доопрацюванню програмного забезпечення.

    Для підвищення конкурентоспроможності компанії і після успішного завершення вищеописаних етапів можливий вихід на заключний етап, суть якого полягає в проходженні аудиту кампанії на рівень зрілості проектної організації з отриманням відповідного сертифіката.

    Технічні пропозиції до розгортання СУП

  • Настільне безкоштовне рішення OpenProj
  • Фірма Serena Software пропонує безкоштовний продукт, призначений для персонального використання і є аналогом однокористувацького MS Project Standard.

    Написаний OpenProj на Java і може бути запущений на будь-якій платформі, для якої є JRE (Java Runtime Environment). Розробники пропонують настановні пакети для Windows, Linux (є і rpm і deb) і Mac. Системні вимоги розробниками не заявлені, але досвід показує, що для запуску достатньо мінімальних вимог, що пред’являються до ОС. Інтерфейс OpenProj локалізовано і зовні нагадує MS Project, хоча дизайн виглядає трохи застарілим.

    Зате можливості досить великі. У OpenProj доступні діаграми Ганта, гексаграмми і таблиці, що відображають ресурси, задіяні в проекті, вільні ресурси, мережеві графіки, діаграми освоєних обсягів робіт і використаних ресурсів, задач-попередників і завдань-послідовників, також фактичних витрат. Доступний ряд звітів – за проектом, ресурсів, завдань і виконавцям.

    Важливо, що OpenProj підтримує імпорт файлів Microsoft Project аж до 2007 і інших продуктів, у яких можливе збереження проектів .mpp, .xml .mpx, в тому числі і Gnome Planner. Експорт можливий в XML, сумісний з MS Project 2003, і власний формат (.pod). Експорт у формат PDF реалізований тільки в комерційному POD.

    Для організації групової роботи можливі варіанти:

    • Своїми силами розробити сервер додатка.
    • Організувати в корпоративній мережі або інтернет файл-сервер для віддаленої роботи з графіками. Можлива організація використання наявних безкоштовних ресурсів типу «Яндекс диск» і т. п.
  • Клієнт-серверна система управління портфелями проектів OnePoint Project.
  • В даний час є лінійка безкоштовних і комерційних версій Onepoint Project. Безкоштовний варіант системи, розробленої в Австрії, успішно прижився в Росії. Система має GNU ліцензію, перекладена на російську мову і використовує для розгортання тільки безкоштовні компоненти – MySQL, Apache TomCat, різні види Linux. Доступність вихідного коду системи робить її придатною для розвитку і модернізації під власні потреби.

    Система являє собою програмне забезпечення для роботи в мережі (локальної або в Internet) і служить для планування робіт по проекту, управління роботами і фіксації трудовитрат. Крім цього, є версії “Basic” і “Open”, орієнтовані на використання в умовах відсутності мережі для роботи в режимі одного користувача.

    Система використовує метод розрахунку обсягу освоєних ресурсів для відстеження виконання завдань. Це означає, що відсоток виконання кожного завдання розраховується автоматично на основі внесених табельних даних.

    Наприклад, якщо на завдання тривалістю 5 робочих днів призначено 2 працівника, то її повна трудомісткість складе 80 робочих годин. Якщо перший працівник зазначає в табелі, що відпрацював один робочий день (8 годин, тобто 1/5 своєї трудомісткості), то відсоток виконання завдання складе 10%, іншими словами – 1/10 всіх ресурсів по даній задачі вже витрачено. Даний спосіб дозволяє порівняно об’єктивно оцінювати ступінь виконання робіт.

    Основні функції:

    • Робота в мережі Інтернет або локальній мережі
    • Побудова та редагування діаграми Ганта
    • Розвинені засоби керування правами доступу
    • Оцінка завантаження ресурсів (відображення прогнозу завантаження)
    • Збереження і порівняння версій планів-графіків
    • Табельний облік для фіксації витрат трудомісткості
    • Підтримка національних календарів

    Розробник рекомендує систему для малих і середніх організацій, провідних розподілену роботу над проектами, але не мають бюджету для освоєння промислових систем управління проектами, наприклад таких як Primavera або Microsoft Project.

  • Клієнт-серверна система рівня оперативного управління змінами REDMINE.
  • Використання програмного забезпечення з вільною ліцензією – «REDMINE» забезпечує результативність процесу управління проектами сосредатачиваясь на процесі «координації і контролю виконання оперативних заходів». Програмне забезпечення, орієнтоване на оперативне управління завданнями проектної діяльності, має клієнт-серверну архітектуру, що дозволяє організувати ефективну групову роботу виконавців.

    Даний продукт надає наступні можливості:

    • ведення декількох проектів;
    • гнучка система доступу, заснована на ролях;
    • система відслідковування помилок;
    • діаграми Ганта і календар;
    • ведення новин проекту, документів і управління файлами;
    • сповіщення про зміни за допомогою RSS-потоків та електронної пошти;
    • вікі для кожного проекту;
    • форуми для кожного проекту;
    • облік тимчасових витрат;
    • настроювані довільні поля для інцидентів, тимчасових витрат, проектів і користувачів;
    • легка інтеграція з репозиторіями (SVN, CVS, Git, Mercurial, Bazaar і Darcs);
    • створення записів про помилки на основі отриманих листів;
    • підтримка множинної аутентифікації LDAP;
    • можливість самостійної реєстрації нових користувачів;
    • багатомовний інтерфейс (у тому числі російською);
    • підтримка СУБД MySQL, PostgreSQL, SQLite, Oracle

    Функціональність системи добре лягає на процеси створення та підтримки програмного забезпечення, але можливо її використання і в інших областях інжинірингової діяльності. На малюнках далі відображено використання при розробці кузова нових автомобілів ВАЗ.

    Система управління проектами який рік активно розвивається силами ентузіастів всього світу. У мережі є безліч напрацювань у вигляді додатково встановлених модулів з тієї чи іншої функціональністю, що розширюють можливості системи (наприклад, інтеграція з Microsoft Project). Крім цього, завжди можлива самостійна модифікація коду в плані розширення функціоналу системи, інтеграції з іншими, усунення/ коригування модулів наявного функціоналу і т. п.

    Автор: Сергій Рудаков