Доброго дня, шановний читач блогу, без цього дива конструкторської думки неможливо уявити собі будь-яке велике будівництво, будь це звичайна будівництво багатоповерхівки або будівництво космодрому. І це все – баштовий кран.
Прототип баштового крана було створено понад століття тому. У 1928-му році було сконструйовано перший баштовий кран з балочною стрілою, і через двадцять чотири роки – з підйомною стрілою. Сучасне місто складно уявити без цих великих кранів, які ніби спостерігають за містом, при цьому виконуючи дуже важку роботу. І цю роботу за них ніхто не виконає.


Головне призначення кожного крана – обслуговування будмайданчика; крім будівництва баштові крани широко використовуються в доках, при розвантаженні кораблів. Крани можна розділити за призначенням: кран загального призначення (цивільне і промислове будівництво); спеціальний кран (в основному в промисловому будівництві); висотні крани і крани-навантажувачі, які можна побачити на складах, різних базах і полігонах. Останній вид кранів поступається іншим у висоті.

Також поділ кранів існує і з пересувним можливостям: пересувні, стаціонарні і самопідйомні, що встановлюються на каркасі будівлі, що будується.
Сучасні баштові крани мають вантажопідйомність від п’яти до сімдесяти п’яти тонн. Але і це не межа! У Китаї близько семи років тому був введений в експлуатацію кран під назвою «Taisun».

Його вантажопідйомність розрахована на двадцять тисяч тонн. Резонне питання – що піднімати він буде? Проте його використання більш, ніж корисно: збірка нафтової платформи, наприклад, або нафтових танкерів, що значно скорочує витрати на їх, отже, недешеве будівництво.

На прем’єрному відкритті Taisun підняв баржу вагою більше двадцяти тонн, за що був удостоєний сертифіката від Американського бюро судноплавства (ABS).

До незаперечних переваг баштового крана можна віднести зручність використання, величезний огляд, при цьому кранівник повинен мати достатньо хорошим зором, особливо якщо висота крана понад сто метрів.
Цікавий момент і з індексацією кранів. Стандартний індекс у всіх кранів – КБ, тобто кран баштовий. До двом основним буквах можуть додаватися й додаткові: Р – для ремонту будівель; Р – якщо кран призначений для гідротехнічних робіт; М – кран з модульною системою. Цифри в цій індексації починається з одиниці і закінчуються дев’яткою, всі вони відповідають номінальному вантажного моменту.

Головний робочий орган в кожному крані – це, без сумніву, стріла. Поперечний переріз у неї може бути трикутної форми, прямокутної або квадратної. Кабіни баштових кранів бувають декількох видів: відкритий, закритий тип, просто кабіна і кабіна з панорамним видом.

Перший тип кабіни цілком задовільний при роботі в приміщеннях або на складах, другий і наступні ідеальні на вулиці, в приміщеннях без опалення або у приміщеннях, де присутні різні хімічні випари або пил.
І хоча не можна заглянути в майбутнє і передбачити, що стане з баштовими кранами, можна зробити припущення, що вони нікуди не подінуться, а стануть більш прості в застосуванні і набагато продуктивні.

В наш час світ йде швидкими темпами і попитом користуються крани, не віднімають багато часу на складання і монтаж. Для мегаполісів і взагалі великих міст швидка збірка крана дуже важливе питання, бо в умовах швидкого темпу і життя міста потрібна мобільність і швидкість.

Важкі і громіздкі крани стрімко замінюються аналогами з полегшеними і міцними стрілами, що в підсумку дозволяє робити оборот в триста шістдесят градусів ще швидше, і вже у кінцевому підсумку задоволені практично всі – швидкість роботи висока будівництво займає не дуже багато часу і в результаті виходить прекрасний будинок або підприємство, що залучають нових жителів або робочих.

Цікаво і розвиток управління крана. Управління за допомогою одного пульта поруч кранів вже не фантастика чи мрії, а реальність. Хоч це і трудомістко і потрібні розрахунки, щоб не було помилок, але управління двома або трьома кранами цілком можливо.

Проте автоматизація кранів не замінить справжнього кранівника, адже при поломках частий винуватець людський фактор і виправити його може тільки сама людина. Тому заміна кранівника повним автоматом можлива тільки тоді, коли вся будівництво буде роботизированного.

Майбутнє баштових кранів тільки почалося. Кожна людина любить мріяти, а враховуючи мрії інженерів і різних конструкторів, з упевненістю можна сказати, що нинішній стан будівельної справи тільки на початку шляху, і майбутнє тільки попереду.

Буду радий вашим коментарям на тему баштового крана.

З повагою, Олег Клышко